helloo…

bidang photography adalah trend yang menjadi kegilaan ramai masyarakat moden masa kini. bidang ini boleh menjadi sekadar hobi dan juga ia boleh juga menjadi sumber pendapatan. anda berminat? mari kita belajar dulu sejarah permulaan bidang photography ini.

Lukisan gua awal membuktikan hakikat bahawa manusia sentiasa mahu rekod sendiri, aktiviti-aktiviti dan persekitaran di sekelilingnya. Seni ini, sehingga baru-baru ini, telah dikhaskan untuk individu-individu berbakat, tidak setiap hari, orang biasa. Pelukis terkenal hebat banyak sepanjang abad-abad dan telah meninggalkan sejarah bergambar yang luar biasa perjalanan kita sepanjang masa. Walaupun kamera tidak dicipta sehingga abad ke-19, kedua-dua elemen asas kamera telah terkenal selama beratus-ratus tahun.

Elemen pertama kamera kerja yang dikenali oleh orang dahulu kala kesan kawasan yang berlampu yang dipisahkan dari kawasan gelap dengan hanya pembukaan lubang pin di antara mereka. Suatu songsang (terbalik) imej kawasan yang menyala akan dihasilkan di atas permukaan rata di kawasan gelap. Pada awal sebagai, 1400, ia didokumenkan bahawa memasukkan kanta di dalam lubang akan menghasilkan crisper, imej yang lebih jelas. Teknologi ini, yang dipanggil “camera obscura” sering digunakan oleh artis untuk lakaran objek dengan lebih cepat dan meringankan kesulitan persepsi kedalaman. Imej adalah dibenarkan untuk diunjurkan di atas sehelai kertas di dalam kotak yang gelap dan artis itu akan mengesan menggariskan imej unjuran.

Elemen kedua yang dikenali kamera kerja kewujudan bahan-bahan yang boleh perubahan kekal apabila terdedah kepada cahaya. Bahan kimia yang sensitif cahaya ini telah bereksperimen dengan selama berabad-abad tetapi tidak digunakan untuk kot permukaan rata sehingga baru-baru ini.

Meletakkan kedua-dua keping pengetahuan bersama-sama dibuktikan sukar. Pada awal tahun 1800-an, eksperimen pertama telah mengambil tempat yang cuba untuk membuat imej-imej pada permukaan kertas yang telah disalut dengan bahan peka cahaya. Proses ini bekerja, tetapi banyak masalah logistik yang diperlukan untuk diselesaikan. Masalah utama yang pertama adalah membuat imej yang ditangkap pada permukaan kimia tetap bersalut. Masalah ini akhirnya diselesaikan dengan imej Daguerrotype dan membuat kesan yang besar terhadap dunia apabila ia telah diumumkan pada tahun 1839. Walau bagaimanapun, kesukaran lain kekal yang perlu diselesaikan.

Imej Daguerrotype akan muncul dan proses pendedahan yang ditangkap, tetapi imej adalah mudah hilang sebagai bahan kimia permukaan boleh rosak. Selain itu, masa pendedahan adalah lebih lama daripada praktikal untuk potret biasa, yang banyak permintaan. Seperti dengan semua idea-idea baru yang menjanjikan kekayaan besar, minda bekerja marah di glitches mencegah penggunaan praktikal.

Photography telah mengambil banyak kelainan dan giliran sebagai orang bereksperimen dengan bahan kimia untuk membuat imej menangkap lebih praktikal. Sebagai kemarahan untuk Daguerrotype memerintah, penemuan itu dibuat bahawa imej-imej terpendam dalam warna terbalik telah diturunkan untuk hadir selepas pendedahan yang hanya pendek.Negatif kertas kemudian boleh dibasuh, kimia dirawat dan digunakan untuk membuat cetakan kertas yang positif.

Ini adalah titik perubahan yang besar dalam pembangunan proses fotografi. Tiada lagi tidak orang telah membuat kaitan dengan keputusan proses satu masa yang mengambil masa sehingga satu minit duduk benar-benar masih. Kini, implikasi jelaskan kepada mereka beberapa teruja yang menyedari kemungkinan. Masa pendedahan telah ditebang secara dramatik dan berbilang salinan apa-apa imej boleh dihasilkan semudah yang pertama. Jika berbilang salinan Daguerrotype satu yang dikehendaki, maka sidang berbilang dikehendaki.

Apabila proses ini telah disempurnakan cukup untuk penggunaan biasa, untuk kali pertama, studio potret muncul di seluruh tempat. Untuk kos yang sangat kecil, orang ramai boleh mendapatkan potret mereka yang dibuat.Akhirnya kita akan mula melihat gambar miskin dan rakyat kelas pekerja yang kini mampu potret keluarga sekali-sekala.

The stereotaip yang terkenal jurugambar dikebumikan di khemah mudah alih gelap telah bermula di seluruh masa Perang Saudara, atau pertengahan tahun 1800-an. Khemah ini bukan sahaja terdiri daripada peralatan kamera, tetapi bilik gelap mudah alih juga. Jurugambar terpaksa memproses gambar mereka betul-betul di tempat kejadian. Bilik-bilik gelap mudah alih, dengan bahan kimia dan peralatan, mudah runtuh ke dalam beg pakaian yang sederhana besar. Walaupun ini membenarkan penyebaran fotografi profesional, amatur masih terpaksa menunggu untuk penambahbaikan.

Menjelang 1870-an, proses basah membangunkan memberi laluan kepada inovasi baru yang dipanggil plat kering gelatin. Tidak diperlukan lagi bahan kimia di tapak khemah jurugambar yang kini terkenal. Dirawat plat boleh dibawa keluar ke padang, terdedah, dan dibawa balik ke sebuah bilik gelap untuk memproses kemudian.

Mekanisme kamera itu sendiri juga akan melalui revolusi. Ia menjadi mungkin mempunyai pendedahan mengambil masa yang kurang. Siaran shutter mekanikal rigged bukan dibuka secara manual.

Ia pada masa ini pemprosesan kering bahawa Muybridge disempurnakan pemprosesan imej tindakan dan kamera mekanikal rigged untuk mengambil gambar. Dia tidak boleh meletakkan baris kamera kepada tindakan jika setiap individu akan diproses dengan serta-merta.

Revolusi akhir tahun 1800-an berlaku apabila seorang lelaki bernama George Eastman membangunkan idea menukar plat preprocessed ke dalam gulung kepingan yang telah dipasang pada pemegang roll di dalam kamera. Selepas setiap pendedahan, roll akan dikemukakan oleh kunci khas, dan selepas pelancaran sepenuhnya terdedah, seluruh kamera telah diposkan atau dikembalikan kepada tumbuh-tumbuhan untuk pembangunan. Kamera ini dipanggil “Kamera Kodak.” Sekarang tiap-tiap seorang, wanita dan kanak-kanak boleh menjadi jurugambar amatur!

Inovasi yang telah berkembang dari titik ini di atas telah dibuat gambar mengambil mudah, meningkatkan keupayaan profesional untuk mengambil khusus, dan tentu saja, termasuk pengenalan fotografi warna.Setiap lelaki, wanita dan kanak-kanak kini boleh mengambil gambar dengan keyakinan, mengetahui bahawa kamera yang berkualiti melakukan sebanyak kerja seperti yang kita mahu mereka, dan membangunkan makmal boleh melakukan pemprosesan untuk kami. Kita semua mempunyai pilihan Walau bagaimanapun, untuk melakukan pemprosesan diri kita sendiri. Banyak kit bilik gelap yang disediakan untuk mereka yang baru pada kos yang sederhana, dan membuat hadiah besar bagi orang-orang yang tertarik cukup untuk mengikut jejak langkah lelaki dan wanita yang membanting tulang untuk membuat fotografi yang ada hari ini.

sumber: http://www.fi.edu/pieces/watson/hist.htm